Meer filters

  • fr
  • Bijdragen van de modellen van managementvaardigheden voor grh

    Mediatheek

    Door Laurent Duez

    Deel dit document op de sociale media

    Intro

    Competentiebeheer is tegenwoordig het onderwerp van gesprek. Door de enen opgehemeld, door anderen afgewezen, maar in elke organisatie anders toegepast. België en Frankrijk pakken het aan met bekwaamheden per beroep, en heel wat bedrijven hebben voor elk beroep afzonderlijk al competentieprofielen opgesteld. Omdat deze benadering vaak logheid wordt verweten, komt een alternatieve aanpak ons uit de Angelsaksische landen overgewaaid: de benadering met managementvaardigheden.

    Deze benadering is in zekere zin van het Pareto-type. Ze gaat immers uit van de hypothese dat het beheer van 20% van de vaardigheden in het bedrijf, de managementvaardigheden, leiden tot 80% van de resultaten van competentiebeheer.

    Maar welk voordeel levert het beheer van managementvaardigheden in een bedrijf op? Dat gaan we nu bespreken.

    Managementvaardigheden beheren

    Het beheer van managementvaardigheden wordt toegepast door grote ondernemingen zoals Bombardier, FEDEX en Astra Zeneca en is ontstaan uit de wil van ondernemingen om beter te presteren. Het uiteindelijke doel van deze benadering is dus rendabiliteit, zonder het welzijn op het werk, dat ertoe bijdraagt, uit het oog te verliezen. Ook beschouwen bepaalde ondernemingen hun methoden voor het beheer van managementvaardigheden als een doorslaggevende troef en houden ze ze daarom geheim.

    In grote lijnen bestaat deze benadering uit:

    • het opstellen van een lijst van managementvaardigheden,
    • het beschrijven van de bijbehorende handelwijzen,
    • het aanmoedigen van deze handelwijzen.

    Managementvaardigheden kunnen in modellen worden onderverdeeld, zodat ze een coherent geheel vormen. Er zijn generische modellen, opgesteld door adviserende bedrijven, zoals het model PDI Ninth Housse of de loopbaanarchitect van Lominger.

     

     

    Houding van het management centraal in het werk

    Wie met beroepsvaardigheden werkt, gaat kijken naar handelwijzen, productieactiviteiten, werkactiviteiten. Bij managementvaardigheden gaat de aandacht echter naar de handelingen, de handelwijzen van managers die het werk beheren. Zij willen het werk door andere personen “doen doen”. Bij loontrekkenden wordt in het beheer van managementvaardigheden rekening gehouden met wat de mensen doen om hun eigen werk te beheren, zoals tijdbeheer, organisatie van prioriteiten, leren.

    De actie, de handelwijze blijft dus centraal in deze benadering met managementvaardigheden, maar ieders werk, het productiewerk is het uiteindelijke doel, want men focust op het “werk doen doen”.

     

     

    U moet ingelogd zijn om verder te kunnen lezen…

    Inloggen

    Inhoud

    Auteur

    Laurent Duez

    Expert in management evaluatie en management ontwikkeling, oprichter van 4UP